donderdag 23 juli 2009

Dia de la revolución.

Hola,

vorige zondag was het ook in Nicaragua 19 juli. Hier is dat de dag van de revolutie. Precies 30 jaar geleden werd een einde gemaakte aan de Somoza-dynastie en kwamen de linkse sandinisten aan de macht.

Ik was onderweg van hoofdstad Managua richting mijn thuisbasis Esteli. Wat we in de dikke 2 uur durende rit te zien kregen was indrukwekkend. Het was alsof gans Nicaragua de omgekeerde reis aan het doen was, zo'n volksverhuizing heb ik nog nooit gezien. Kilometers en kilometers lang was de panamericana gevuld met bussen, zowel vanbinnen als vanboven volgeladen en uitgerust met de nodige portie rood-zwarte vlaggen, kleuren van de sandinisten.De (sandinistische) regering had gratis bussen en vrachtwagens ingelegd vanuit gans het land om het centrale plein van voldoende volk te voorzien: voer voor de camera's. Den Daniel, hier spreekt iedereen over de president met z'n voornaam (alsof ze hem persoonlijk kennen), deed z'n toespraak voor gigantisch veel volk.In Nicaragua is alles gepolitiseerd. Er wordt hier dan ook enorm veel over de politiek gebabbeld. Thuis, op het werk, in de bus,... een groot contrast met de desinteresse in Belgie. Zelfs kinderen van 5 jaar zeggen hier vol overtuiging: 'ik ben sandinist!' Nadeel is dat de bevolking heel gepolariseerd is: je bent sandinist of liberaal, zwart of wit. Veel ruimte voor nuances is er niet. De enige 2 kranten zijn allebei ferm rechts. De regering wordt dus constant bekritiseerd, vaak met manipulatieve informatie. De sandinistische sites en radiostations daarentegen zijn dan ook weer niet positief. Zoeken naar objectieve informatie is hier dus een constante evenwichtsoefening.

Savonds stelde ik mij de kritische vraag of de dag van de revolutie niet politiek misbruikt wordt. (in vraagvorm gesteld, maar zo is het zeker) Het is weliswaar een sandinistische revolutie, maar wel een revolutie voor gans het land, voor alle Nicaraguanen. Nu is het zo dat de dag van de revolutie pure propaganda is voor de sandinisten. Ik schat dat er tussen de honderdduizend rood-zwarte vlaggen misschien 100 blauw-witte vlaggen (Nicaraguaanse vlag) te zien waren... Zo'n kritische vraag is olie op het vuur in Esteli. Resultaat: behoorlijk luide discussie. Esteli is gekend als hét bastion van de sandinisten en ik schat dat 99 procent van de mensen die ik ken dan ook sandinistisch is.Eigenlijk ken ik maar 1 iemand die liberaal is. Een vriendin, vooral omwille van het feit dat de sandinisten bij de grondherverdeling grond hebben afgepakt van hun familie. Toen ze enkele jaren geleden kans had op een job, werd nagegaan uit welk nest ze afkomstig was. Toen men erachter kwam dat ze niet sandinistisch was, kon ze wel fluiten naar haar job. (let wel, ik ben niet tegen de sandinisten hoor, gewoon een voorbeeld hoe alles gepolitiseerd is)Tot hier de lezing, voor jullie eens keer bekeken vanuit politiek standpunt. Voor ons hier is dat dagelijkse kost....

1 opmerking:

Anoniem zei

Ayacucho, Peru,06/08/09

Hola Hans,

esta muy agredable de leerte y aprender lo que vives.
Ti pagina web esta muy bien hecha.

Recebe un gran saludo de America Latina.

Samuel y Sophie, ahora en Ayacucho, en Peru.

contactos:
samwelness@hotmail.com
sophie_grigoletto@hotmail.com

http://www.tour-de-terre.blogspot.com/