maandag 22 juni 2009

Casa 'den zoeten inval'

Hola guapos y guapas,
vandaag stel ik ne keer ons huis voor. Ik woon er nu 2 weken en sinds vorig weekend ben ik echt geinstalleerd.
Ik woon samen met Evelien en Nadine. Evelien is ook belga en werkt hier net als ik voor Volens, wel in een ander project. Nadine is duitse en werkt hier voor Funarte, project waar iedereen altijd een schilderborstel in zijn hand heeft. Ze doen educatieve workshops aan de hand van kunst. We delen een keuken en leefruimte onder een soort afdak. Het is er gezellig zitten want heel open richting de tuin. (wildernis) Naast ons wonen 2 duitsers Tombra-Larissa en catalaan Guillermo. (zowaar ne catalaan waar je ook spanjaard tegen mag zeggen)

Op de foto Evelien met Juan. Evelien weet van aanpakken. Donderdag zei ze dat ze wel goesting had om ne moto te kopen. De foto is genomen op zaterdag.


De sfeer is relax. Tis een komen en gaan van mensen, ne zoeten inval dus. Vooral rond etensuur zijn we heel populair. Hier in Esteli kent iedereen iedereen en nieuws gaat vlug de ronde. Naast een meiske lopen op straat, daar heb je sanderendaags best een uitleg voor.

Mijn kamer is eindelijk in orde. Heb een coole kast gevonden die nu iets minder muf ruikt na azijnbehandeling. Mijn badkamertje is schimmelvrij en geschilderd. Nu nog een nieuwe elektrische douchekop en dan is het gedaan met koude douches.


In Nicaragua moet 50 procent van de bevolking rondkomen met minder dan 2 dollar per dag. Dit voel je dagelijks, er wordt gestreden voor elke dollar. Dit weekend kwamen 2 jonge gasten aankloppen. Ze hadden gezien dat ons voortuintje er vuil bij lag. Ze stelden voor het op te kuisen in ruil voor een beetje geld. Het helpt ze op de lange termijn niet veel vooruit maar weigeren was toch onmogelijk. Liever zo dan dat ze iemand bestelen.



Andere anekdote is die van ons huurgeld. Het is zo dat elke huurder z'n huur betaalt aan de zus van de verhuurder. Die woont in Managua en komt bijna nooit in Esteli. Nu ik erbij gekomen ben ontvangt de vrouw dus 3 keer huurgeld in plaats van 2 keer. Belde ze dit weekend met de melding dat de verhuurder misschien zou komen. Voor ons geen probleem maar voor haar wel. Blijkt dat ze niet doorzegt aan haar broer dat er een huurder bij is. Zo kan ze mijn deel volledig in haar eigen zak steken....

Ondertussen wordt ook meer en meer duidelijk wat mijn taken zullen zijn binnen het project. De inloopperiode is gedaan. De show kan beginnen... Later meer daarover.

Vele groetjes!

Hans

Ps: interessant artikel naar aanleiding van 30ste verjaardag van de revolutie op mo.be, onder andere met commentaar van Maribel, Volenscollega

Geen opmerkingen: